dijous, 12 de juny de 2014

Alimentació saludable: Què menjar si sóc gran?


Com hem parlat en anteriors entrades del nostre blog una alimentació saludable és la clau per tenir un envelliment saludable.

Però, un cop sigui una persona gran, què, quan i com haig de menjar per mantenir un bon envelliment?

Doctor Colormer metge geriatra Sabadell. Residencia Allegra
El Dr. Colomer forma part de l'equip mèdic d'Allegra
El Dr Colomer, membre de l'equip mèdic d’Allegra, ens dóna la resposta: “Cal tenir en compte que les necessitats energètiques disminueixen amb l’edat i el cos té menys toleràncies als glúcids (sucres)”, per tant caldrà:

1.- Moderar el consum de hidrats de carboni (llegums, pasta, arròs o patata) i reduir el subministrament de sucres simples (sucre comú, dolços, mel, melmelada)

2.- Limitar el consum de greixos donant prioritat a la qualitat, per exemple, utilitzant oli d'oliva.

El Dr. Colomer comenta que “les necessitats de proteïnes (elements presents en carn, ous, peix i llegums, són igual que en l’edat adulta”. Insisteix a remarcar que “quan ens fem grans, al cos li és més difícil absorbir totes les vitamines i minerals, fet que fa necessari la ingesta diària de diferents fruites i verdures”.

Però com seria una bona dieta diària? El Dr. Colomer ens aconsella la següent:

  • Farinacis: de 4 a 6 racions (pa, pasta, arròs, patates, etc)
  • Verdura: 2 racions (verdures i/o hortalisses)
  • Fruita: 3 racions (fruita de temporada) 
  • Lactis: de 2 a 4 racions (carn, peix, ous, llegums i fruita seca)
  • Greixos: de 3 a 6 racions (oli d´oliva per condimentar i cuinar)
  • Sucres: fins a 20-40 gr
  • Aigua: de 4 a 8 gots

 Per tal de mantenir una alimentació saludable, el Dr. Colomer remarca que no sols hem de tenir present els aliments consumits, sinó també la manera de preparar-los i/o cuinar-los: “Aconsello, en general, emprar tècniques de cocció que permetin digerir fàcilment i que aportin menys greix a l'aliment, com ara la cuina al vapor”


 Com  resum final, el Dr Colomer ens dóna els eixos importants d’una bona alimentació:

  • Reduir les calories és una de les primeres recomanacions, ja que la gent gran té menys activitat física.

  • Cal menjar de tot, com hem vist al llistat d’una bona dieta diària.

  • Reduir la sal també és important, podem potenciar el sabor amb pebre, orenga, farigola i altres herbes aromàtiques i d’aquesta manera reduir el risc d’hipertensió.

  • Paper essencial de les verdures, les hortalisses, les llegums i el peix en la dieta de la gent gran.

  • I finalment els lactis, són el millor aliat contra l’osteoporosi.

Tal i com comenta el nostre metge, a Allegra tenim molt en compte aquestes recomanacions per tal de preparar una alimentació saludable pels nostres residents.

Menjar bé és fer salut.



Equip mèdic Allegra

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada