dijous, 31 de març de 2016

Punts clau per evitar caigudes en la gent gran

Aquest cop us tornem a parlar en els nostre blog de les caigudes, però sobretot de com evitar-les.
treball per evitar caigudes Sabadell


Per què en tornem a parlar? Creiem que amb números de les estadístiques que tenim accés us podreu fer una idea de com d’important és treballar per prevenir-les. Us donem 6 dades claus:

  1. Aproximadament un 30% de les persones majors de 65 anys i un 50% de les majors de 80 anys, cauen com a mínim un cop a l’any.
  2.   El 50% dels que cauen, tenen caigudes recurrents.
  3.   Més del 70% pateixen algun tipus de dany.
  4.   1 de cada 10 persones pateixen fractura de maluc.
  5.   El 90% de les fractures de maluc són conseqüència de caigudes.
  6.   El 50% dels que pateixen alguna fractura no recuperen el seu estat funcional previ.

Com deia aquell, els números no enganyen. Les caigudes són un problema real i molt present entre la nostra gent gran.

I davant d’això, que podem fer? Que fem des d’Allegra i Vitamagna?
prevención caidas con método Otago
A Allegra ja fa uns mesos que estem treballant amb un  mètode d’exercicis validat científicament, amb les persones que viuen a Vitamagna, els quals están tenint molt bona adaptació i están gaudint molt de les sessions ja que manifesten notar una millora en el seu estat físic.

Quin és aquest mètode? El mètode s’anomena OTAGO, i les seves principals característiques són:
  • És un recurs integral dissenyat a Nova Zelanda i basat en evidència científica 
  • Amb l’objectiu de disminuir el nº de caigudes, millorar la força i l’equilibri.
  • Consisteix en un programa d'exercicis, bàsicament destinat a les extremitats inferiors, de reforç muscular(amb pesos als turmells) i d'equilibri amb diferents progressions en dificultat i pes, més un pla de camina
  •  Els millors resultats del programa els trobem a la població de més de 80 anys.
  • Les sessions es poden realitzar en grup i/o individualment a domicili, obtenint millors resultats en sessions grupals.
  • La sessions tenen una durada d‘uns 30 minuts (individual)  i 1 hora (grupal). Es fan 3 sessions setmanals, els 2 dies que no hi ha sessió s’han de caminar 30 min.
  •  El més adequat seria fer 1 sessió setmanal grupal + 2 sessions setmanals individuals a casa + caminada els dies intermedis.
  •  Ràtio de supervisió màxim 10 participants per 1 fisioterapeuta.
  •  Millora la qualitat de vida i disminueix la dependència i l’aïllament.
  •  Important, la continuïtat en el temps, tots els beneficis assolits es tornen a perdre de nou si l’individu deixa de fer exercici.

Amb les i els usuaris de Vitamagna estem aplicant el mètode, com deiem abans, i seguint totes les consideracions, i realment estem molt contents.

Metodo Otago contra caidas gente mayor
D’altra banda Allegra està realitzant unes col.laboracions amb l’Ajuntament de Sabadell dins el programa d’activitats per la gent gran, hem estat fent Tallers del programa Otago als Complexos de Gent Gran Sant Oleguer, Alexandra i aquest proper mes d’abril anirem al Complex del Parc Central, amb la intenció d’apropar la prevenció de caigudes a tota la gent gran de Sabadell.

Com sempre, aplicant el nostre lema, compromesos amb la gent gran.


Judith Casañas
Fisioterapeuta Complex Allegra


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada